Skootteriksi kutsutaan pienipyöräistä ja metallirunkoista, tai erillisen putkirungon omaavaa moottoripyörää. Joissakin tilanteissa skootteri on näppärä kulkuväline, vaikkei se Suomessa olekaan saavuttanut niin suurta suosiota kuin vaikkapa Italiassa. Aivan ensimmäiseksi tutustumme siihen, mistä skootterin historia sai alkunsa ja kuinka Maailmansodat vaikuttivat sen suosioon.
Tutustumme myös siihen, millaista skootterin suosio on ollut Suomessa ja milloin auto syrjäytti skootterit suomalaisilla kaduilla. Artikkelissa kerromme myös, mitä skoottereille kuuluu nykyään ja missä päin maailmaa ne ovat edelleen suosittuja kulkupelejä. Tervetuloa viihtymään skootteriaiheisen artikkelimme parissa!
Skootterin historia
Jo 1800-luvun loppupuolella, kun ensimmäisiä motorisoituja ajoneuvoja alkoi ilmestyä markkinoille, alkoi myös idea skootterista syntyä. Ensimmäinen kaksipyöräinen läpiastuttava motorisoitu ajoneuvo luotiin vuonna 1894 Hildebrand & Wolfmüllerin toimesta. Tultaessa 1900-luvun alkuun valmistettiin skoottereita jo Atlantin molemmin puolin. Ranskassa Auto-Fauteuil oli 1900-luvun tärkeä toimija skootterituotannossa ja Yhdysvalloissa 1910-luvulla Motoped. Ensimmäisessä maailmansodassa tarvittiin halpoja ajoneuvoja, joten skootterille avautui entistä paremmat markkinat. Sen voittokulku jatkui myös sodan jälkeen.
Sama tilanne oli edessä myös Toisen maailmansodan jälkeisenä aikana. Tuolloin skootterituotannon pioneerit olivat kuitenkin Euroopassa, etenkin Italiassa. Italialaisia skoottereita, vuonna 1946 luotua Vespaa ja vuonna 1947 luotua Lambrettaa voidaankin pitää erittäin onnistuneina skootterimalleina. Näiden mallien myötä skootteri oli kaikkien kuluttajien saavutettavissa ja siitä tuli suosittu kulkuväline.
Suomessa skoottereita käytettiin erityisen paljon 1960-luvulla ja Vespa oli meillä erityisen suosittu skootterimalli. Kun suomalaisten varallisuustaso nousi, autoista tuli kuitenkin suomalaisten suosikkikulkuvälineitä ja ne syrjäyttivät skootterit. Tähän varmasti vaikutti myös suomalainen ilmasto, jossa vain lyhyt osa vuodesta on optimaalista skootterilla ajamiseen.
Skoottereiden nykyaika
Koska skootteri on halpa ja ketterä kulkuväline on se vielä nykyäänkin monin paikoin suosittu tapa liikkua paikasta toiseen. Esimerkiksi Euroopan suurkaupungeissa sekä monin paikoin Aasiassa skootteri on näppärä keino liikkua suurkaupungin ruuhkissa. Myös Suomessa uudet maxiskootterit ovat saaneet yllättävän paljon kannatusta ja suosiota.
Monissa kehitysmaissa saattaa vielä nykyäänkin nähdä kokonaisten perheiden käyttävän skootteria paikasta A paikkaan B liikkumisessa. Esimerkiksi Intiassa tietyt skootterimallit, kuten Honda Activa, ovat olleet ja ovat yhä edelleen erittäin suosittuja. Skootteri onkin monin paikoin vielä nykyäänkin tärkeä hyötyajoneuvo. Läheskään kaikilla perheillä ei näissä maissa ole varaa ostaa autoa, edes käytettynä, mutta skootterin hankintaan pystyy useampi perhe.
Jos lähdet vaikkapa lomalle Roomaan, et voi olla huomaamatta, kuinka suosittu kulkuväline skootteri on Rooman ruuhkaisilla kaduilla, joissa liikenteen seassa puikkelehtiminen onnistuu näppärästi keveällä ja sulavalinjaisella skootterilla. Tällöin saatat itsekin haluta kokeilla, miltä skootterilla liikkuminen tuntuu ja skoottereita saakin monista lomakohteista vuokrata loman ajaksi näppäräksi kulkuvälineeksi. Muistathan kuitenkin olla tarkkana, jottet jää vieraassa ajokulttuurissa paikallisten jalkoihin, sillä ajokulttuuri saattaa poiketa runsaastikin siitä, mihin olet Suomessa tottunut!